آنچه كه شما بايد در مورد بازاريابي محتوا بدانيد

وقتي از توليد محتوا سخن مي‌گوييم، دقيقا از چه صحبت مي‌كنيم؟

محتواي صحيح، هسته‌ي مركزيِ بازاريابي كسب و كار شما هستند.

روزبه‌روز راه و روش‌هاي سنتيِ بازاريابي محتوا كم‌رنگ و كم‌اثرتر مي‌شود. اگر شما هم از آن دسته‌ي پيشرو و خلاق در بازاريابي باشيد، اكنون به‌دنبال فراگيري راه‌هاي جديد بازاريابي هستيد. در سطرهاي آينده، چكيده‌وار بازاريابي محتوا را با چند نكته‌ي ساده شرح خواهيم‌داد.

قبل از هر چيز به ياد داشته‌باشيد كه منظور از بازاريابي و توليد محتوا، تبليغ خدمات يا كالا نيست، بلكه ارائه و انتقال كامل اطلاعات مورد نياز مشتري به او و جلوگيري از سردرگمي مخاطب در بازار است. 

بازاريابي محتوا، كاري است كه برندهاي پيش رو مي‌كنند

طبق تحقيقاتي كه انيستيتوي بازاريابي محتوا(CMI)  انجام داده‌است، سيل عظيمي از بازارياب‌ها، امروزه به‌دنبال آموختن و استفاده از اصول بازاريابي محتوا هستند. براي مثال، حتي مايكروسافت (Microsoft)،P&  و بسياري ديگر از برندها و شركت‌هاي فوق‌العاده مطرح هم روي به اين سمت آورده‌اند.

نه تنها اين شركت‌هاي غول پيكر، بلكه كسب و كارهاي بسيار كوچك هم به دنبال استفاده از بازاريابي محتوا هستند. اما چرا اين‌گونه است؟ پاسخ بسيار ساده است؛ چون بازاريابي محتوا نتيجه‌ي خود را نمايش داده و به بياني از امتحان خود سر بلند بيرون آمده‌است.

 مهم‌ترين ويژگي‌هايي كه بازاريابي محتوا ارائه مي‌دهد كدام‌اند؟

در يك طبقه بندي كلي، مي‌توان سه فايده و مزيت براي بازاريابي محتوا برشمرد:

  • افزايش فروش(خدمات يا كالا)؛
  • صرفه‌جويي در هزينه‌ها؛
  • كار كردن با مشترياني كه واقعا محصول شما را مي‌خواهند و به آن حس وفادارگونه‌اي پيدا كرده‌اند.

 

بازاريابي بدون در اختيار داشتن محتواي مناسب غيرممكن است

بايد توجه داشت كه نكته‌ي ساده و اما مهم بازاريابي اين جاست كه بدون توجه به تاكتيك و برنامه‌ي بازاريابي، بازاريابي محتوا، بخشي از روند كلي بازاريابي است؛ نه يك حوزه‌ي جدا يا مكمل. در زير چند نكته‌ي ساده كه در روند بازاريابي محتوا بايد رعايت شوند فهرست شده‌است:

  • قبل از شروع به بازاريابي در شبكه‌هاي اجتماعي بايد استراتژي توليد محتواي خود را مشخص كنيد؛
  • در بازاريابي محتوا توجه و تمركز به اصول سئو(SEO) بسيار ضروري است؛
  • در صورتي‌كه مي‌خواهيد PR و PPC را استفاده كنيد، حتما بايد محتوايي مناسب، دقيق و قابل اتكا در اختيار داشته‌باشيد؛
  • دراخر تاكيد مي‌شود كه مهم‌ترين نكته در بازاريابي محتوا، تدوين و طراحي استراتژي مناسب است.

در نوشته‌هاي آتي سعي مي‌كنيم به‌طور دقيق با ارائه‌ي نكاتي ساده، راهي آسان براي بازاريابي محتوا ايجاد كنيم.

نكات مهم در بازاريابي محتوا

مطمئن شويد كه محتواي شما، هدف شفاف و مطابق با كسب و كارتان داشته‌باشد

ممكن است شما نسبت به ميزان محتوايي كه مي‌توانيد براي كسب و كار خودتان ايجاد كنيد، سردرگم شده‌باشيد. اين محتوا مي‌تواند شامل هر چيزي باشد، از استوري‌هاي اينستاگرام گرفته تا پست‌هاي وبلاگ، كتاب‌هاي الكترونيكي و پادكست‌هاي مختلف.

اما همان‌طور كه Karla Cook، مدير ويراستاري وبلاگ بازاريابي HubSpot مي‌گويد: هر محتوايي كه شما ايجاد مي‌كنيد بايد بر اساس يك هدف مشخص و شفاف باشد و درواقع صرفا تعداد بازديدها، نمي‌تواند هدف شفافي باشد.

زماني‌كه شما متوجه شديد كه چگونه مي‌توانيد بهترين خدمات را به  مخاطبين خودتان ارائه دهيد، مي‌توانيد از خودتان بپرسيد كه “چگونه اين روش مي‌تواند از كسب و كار من پشتيباني كند؟” در حالي‌كه شما بايد محتواي باكيفيتي ايجاد كنيد تا مخاطبين شما افزايش يابد، اگر اين افزايش مخاطب نتواند باعث افزايش مشتري‌هاي احتمالي شما شود، قطعا نمي‌تواند از كسب و كار شما پشتيباني كند. 

سعي كنيد بر اساس تحليل‌هاي موجود، عملكرد خودتان را ارزيابي كنيد

محتواي باكيفيت اهميت زيادي دارد اما در صورتي‌كه بازديدكننده‌ها و كاربران سايت شما به مشتري‌هاي شما تبديل نشوند، اين محتوا، ارزش زيادي نخواهدداشت. به‌همين دليل تحليل‌هاي وب‌سايت اهميت زيادي دارد. شما بايد به دقت عملكرد سايت خودتان را تحت نظارت داشته‌باشيد تا بتوانيد متوجه شويد چه روش‌هايي براي شما مفيد هستند، چه روش‌هايي فايده‌اي ندارند و چه روش‌هايي قابليت بهبود دارند.

به علاوه تمركز كردن بر روي اطلاعات تحليلي مي‌تواند به شما كمك كند تا استراتژي‌هاي خودتان را براي آينده اصلاح كرده و آن‌ها را بهبود بخشيد. به‌عنوان مثال، فرض مي‌كنيم شما متوجه مي‌شويد كه خواننده‌هاي وبلاگ (Weblog) شما به شدت نسبت به موضوعات مرتبط با تجارت الكترونيك علاقه‌مند هستند.

اين موضوع مي‌تواند باعث شكل‌گيري استراتژي‌هاي محتوايي براي آينده شما شود كه شما مي‌توانيد بيشتر بر روي موضوعات تجارت الكترونيك متمركز شويد و اين موضوع باعث افزايش ترافيك سايت شما مي‌شود.

سعي كنيد محتواي شما به‌روز باشد

براي اين‌كه مطمئن شويد كه محتواي شما هميشه مرتبط و به‌روز است، Pan پيشنهاد مي‌كند كه از سه نكته زير استفاده كنيد:

  • وقتي‌كه مي‌خواهيد URL خودتان را بهينه سازي كنيد، سال محتوا را در URL قرار ندهيد. URLهاي با كيفيت نبايد تغيير كنند.
  • در عنوان محتواي خودتان، سال محتوا را هم قرار دهيد.
  • تقويم ويراستاري خودتان را به صورتي زمان‌بندي كنيد كه تقريبا هر سال محتواي خودتان را دوباره بررسي كنيد تا بتوانيد آن را به روز نگاه داريد.

بايد به اين نكته اشاره كرد كه اگر شما از استراتژي‌هاي بهينه سازي استفاده مي‌كنيد، اصلا نبايد URL خودتان را به‌روزرساني كن

يد. URL هميشه بايد ثابت باشد تا نيازي به كسب مجدد بك‌لينك نداشته‌باشيد.

همچنين، ثبات يكي از مهم‌ترين موضوعات است. منتشر كردن محتواي پايدار مي‌تواند به شما كمك كند تا در SERP

ها رتبه‌بندي شويد و همچنين باعث مي‌شود كه خواننده‌ها و بازديد كننده‌هاي سايت شما، به شما اعتماد داشته‌باشند.

 

در صورت نياز، هدف محتواي خودتان را تغيير دهيد

ايجاد كردن محتواي مفيد و جذاب نيازمند زمان و استعداد زيادي مي‌باشد. در نتيجه با يافتن روش‌هايي براي بازيافت محتواي قديمي مي‌تواند به شما اين امكان را بدهد تا به مخاطبين جديدي برسيد. به‌عنوان مثال، فرض مي‌كنيم كه تيم پادكست شما يك قسمت پادكست با عملكرد بسيار بالا ارائه كرده‌است. شما مي‌توانيد اين قسمت را به يك پست وبلاگ عالي تبديل كنيد!

همچنين، ممكن است شما يك پست وبلاگ ايجاد كرده‌باشيد كه عملكرد بسيار خوبي داشته حالا مي‌توانيد يك ويدئو يوتيوب ايجاد كنيد كه همان موضوع را پوشش مي‌دهد به اين‌صورت مي‌توانيد به مخاطبيني دسترسي پيدا كنيد كه ترجيح مي‌دهند به جاي متن، از ويدئو استفاده كنند.

تعيين هدف جديد براي محتوا مي‌تواند تضمين كند كه مخاطبين شما گزينه‌هاي انتخابي بيشتري براي استفاده از محتواي شما دارند. خواننده‌هاي شما، بازديدكننده‌ها و دنبال‌كننده‌هاي شما قطعا مشغله‌هاي زيادي دارند. شما بايد يك استراتژي محتوايي و تبليغاتي را به‌كار بگيريد كه باعث شود مخاطبين شما دوباره به سمت شما جذب شوند.

مطمئن شويد كه پيام برند شما در كانال‌هاي مختلف، پايدار باشد

زماني‌كه شما صفحه توييتر، حساب يوتيوب و يا ديگر كانال‌هاي محتوايي و بازاريابي را نگاه مي‌كنيد، شما خيلي سريع مي‌توانيد متوجه شويد كه اين برند چه پيامي را منتقل مي‌كند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه اين برند در تمام كانال‌هاي تبليغاتي و محتوايي خودش، پايداري خوبي دارد.

حتي در صورتي‌كه شما يك تيم بازاريابي 30 نفره داريد، حتما بايد پيام مشابهي را در تمام فعاليت‌هاي بازاريابي خودتان ايجاد كنيد كه مطابق با پيام برند شما و ارزش‌هاي كانال تبليغاتي شما باشد. يك بازديدكننده مي‌تواند ويدئوهاي يوتيوب شما را نگاه كرده و سپس بر روي يك پست وبلاگ شما كليك كند و بگويد “دقيقا اين مطالب توسط يك شركت تهيه شده‌است!”

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.