روشي براي ايده پردازي در بازاريابي محتوا

براي يادگيري بازاريابي محتوا به شيوه‌اي اصولي لازم است روش‌ها ايده پردازي اوليه براي توليد محتوا را فرا بگيريم، ايده پردازي از مهم‌ترين بخش‌هاي ابتدايي توليد محتوا است. هر نويسنده‌اي اين سوال را از خوب پرسيده است كه چه بنويسم؟ كي از پاسخ‌هاي آن است كه ايده پردازي كن. 2 روش متفاوت براي ايده پردازي در بازاريابي محتوا وجود دارد. ايده پردازي به صورت يك نفره و گروهي. با توجه به نيازهاي شما در بازاريابي محتوا ممكن است يكي از اين روش‌ها برايتان بهتر باشد. در ادامه به توضيح اين روش اول خواهيم پرداخت.

چرا بازاريايي محتوا؟

احتمالا مي‌دانيد يكي از شاخه‌هاي بازاريابي، بازاريابي ديجيتال است و  يكي از بهترين روش‌هاي بازاريابي ديجيتال استفاده از بازاريابي محتواست. بازاريابي محتوا به فرايند توليد و انتشار محتوا براي جذب مخاطبين گفته مي‌شود.
اولين قدم براي موفقيت در بازاريابي داشتن محتواي باكيفيت براي كاربران است، محتوايي كه بتواند نياز كاربران را رفع كند و با همين رفع نياز ساده در ذهن آن‌ها براي هميشه باقي بماند. حالا شما فكر كنيد اين اتفاق چند بار براي كاربران اتفاق بيفتد مسلما آن‌ها به مخاطب هميشگي شما تبديل مي‌شوند و براي هميشه شما را دنبال مي‌كنند. نكته ديگري كه بايد به ياد داشت آن است ك هم بتوانيد مخاطبان هميشگيتان را نگه داريد و هم بتوانيد مخاطبان جديد جذب كنيد. پس شناخت پروسناي شما بسيار حائز اهميت است.

ايده پردزاي يك نفره

قبل از شروع همه اين موارد شما بايد نوع محتواي خورد را مشخص كنيد، همانطور كه مي‌دانيد چندين نوع محتوا وجود دارد مانند: متني، تصويري، ويديويي و ... اما شما مي‌توانيد اين سه نوع را تركيب  كنيد و بازخورد بهتري بگيريد.
وقتي شما بخواهيد به تنهايي به ايده‌هايي مناسب براي محتواي بازاريابي برسيد بايد چهار نكته را به خاطر داشته باشيد: عادات مطالعاتي مخاطبين شما كدام اند؟ رقباي شما از چه روش‌هايي استفاده مي‌كنند؟ موضوعات روز مورد بحث افراد چه چيزهايي است؟ چه اطلاعاتي را از تحليل سئو مي‌توانيد كسب كنيد؟

براي دانستن عادات و علائق مخاطبين خود بايد خودتان را به جاي آنها بگذاريد. با آنها همدلي و تعامل داشته باشيد. چالش‌ها و نقاط حساس مخاطبين شما كدام اند؟ آنها چه منابعي را در اينترنت مطالعه مي‌كنند و نيازهاي آموزشي‌شان چيست؟ آيا وب سايت يا وبلاگي وجود دارد كه به طور منظم به آن سر بزنند؟ اگر مي‌توانيد از طريق ايميل يا تلفن با چند مشتري خوب خود از مصاحبه‌اي را ترتيب دهيد. با رصد شبكه‌هاي اجتماعي از تمايلات و علائق آنها آگاه شويد و براي ايده‌هاي خودتان الهام بگيريد. شما با حل مشكلات كاربران مي‌توانيد در ذهن آن‌ها ماندگار شويد.

فكر كنيد يك نفر دنبال مقاله‌اي درباره بازاريابي محتوا در فضاي اينترنت مي‌گردد و شما مقاله مناسبي به او ارائه مي‌دهيد، مطمئن باشيد دفعات بعد آن كاربر مستقيم به سراغ سايت شما كي‌آيد تا موضوع مورد نظرش را جستجو كند و بازهم جواب بگيرد. همين عمل باعث ماندگاري نام و برند شما در ذهن او مي‌شود.

يكي از منابع عالي براي ايده گرفتن در زمينه توليد محتوا سايت  HubSpot است. اين سايت داراي اطلاهات مفيد زيادي است، در عين حال مي‌توانيد به عنوان يك ابزار نيز از آن استفاده كنيد. اطلاعات زيادي درباره سئو سايت يا تجريه و تحليل شبكه‌هاي اجتماعي به شما مي‌دهد.

منبع مناسب ديگر براي ايده گرفتن سايت Pinterest است، شما با كمي گشت و گذار در اين شبكه اجتماعي و ديدن بي‌نهايت تصوير و خواندن مقالات زياد مي‌توانيد بهترين تصميم را در زمينه توليد محتوا بگيريد.

روشي براي ايده پردازي در بازاريابي محتوا

در مرحله بعد اگر نتوانستيد آگاهي مناسبي از علائق مشتريان و مخاطبين خود كسب كنيد به رصد رقبا بپردازيد. برنامه آنها براي بازاريابي محتوا چيست؟ اگر گروه مخاطبين و مشتريان شما يكسان است به احتمال زياد اگر محتواي آنها مورد استقبال قرار گرفته، همان نوع محتوا براي شما نيز مفيد خواهد بود. مي توانيد از طريق وب سايت Buzzsumo وب سايت آنها را تحليل كنيد و مطالب پرطرفدار آنها رو مشخص كنيد.

اگر نمي توانيد بفهميد مخاطبين شما در فضاي آنلاين به چه منابعي سر مي‌زنند مي‌توانيد با درك موضوعات روز مورد بحث افراد كار را ادامه دهيد.  با جستجوي چند كلمه كليدي مربوط به صنعت يا حرفه‌تان به ايده‌هاي محتوايي خوبي برسيد. فرم‌ها و تالارهاي بحث و گفتگو، گوگل ترندز و هشتگ‌هاي شبكه اجتماعي نيز در اين راه بسيار مفيد خواهند بود.

روشي براي ايده پردازي در بازاريابي محتوا

در اين مرحله مي‌توانيد از تكنيك‌هاي سئو براي رسيدن به ايده‌هاي مناسب براي توليد محتواي بازاريابي استفاده كنيد. استفاده از كنسول جستجوي گوگل (ابزار وب مستر گوگل) مي‌توانيد بفهميد كاربران براي پيدا كردن وب سايت شما چه كلماتي را تايپ كرده اند. همچنين مي‌توانيد موضوعاتي را كه شما به واسطه‌ي آنها از رتبه خوبي برخوردار هستيد را معين كنيد، حتي اگر در صفحه اول نباشيد. اين اطلاعات ارزش زيادي دارند چون شما دقيقا مي‌دانيد كه كاربران دقيقا چه كلماتي را تايپ كرده اند. ابزارهاي google auto complete كه كلمات مرتبط را پيشنهاد مي‌دهد، جسجوهاي مرتبط گوگل در پايين صفحات و استفاده از جستجوي اشباع نيز مي‌تواند مثمر ثمر باشد.

مراحل توليد محتوا با ايده پردازي

  1. شناخت مخاطبين هدف
  2. انتخاب موضوع با توجه به نياز مخاطب
  3. نوشتن مقدمه
  4. نوشتن محتوا
  5. بهينه سازي
  6. انتخاب عنوان 

در همه مراحل زندگي عادي ما ايده‌هاي زيادي براي توليد محتوا وجود دارد، فقط بايد يادبگيريم آن‌ها را استخراج كنيم. البته منابع زيادي مانند موارد ذكر شده در بالا نيز وجود دارند كه به يافتن ايده ما كمك مي‌كنند.

نتيجه‌گيري

اگر بخواهيم يك نتيجه‌گيري داشته باشيم مي‌گوييم شناخت مخاطب مهمترين قسمت براي توليد محتواي هدفمند است و بعد از آن بايد به ايده پردازي اشاره كنيم. ايده پردازي باعث مي‌شود ذهن مخاطب را درگير كنيم و محتوا را به كليد اصلي موفقيت تبديل مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.